Most Rio-Antirio, zázrak severního Peloponésu

01.12.2025

Je 2.880 metrů dlouhý a 27,2 metrů široký. Dokáže odolat zemětřesení, orkánu i rozbouřenému moři. Ještě v 90. letech 20. století byla jeho stavba považována za nemožnou. Avšak již v r. 2004 byl slavnostně otevřen. Stal se triumfem stavebního inženýrství. Je nejdelším zavěšeným mostem na světě.

Jeho věže, na kterých je zavěšená takřka 3 kilometry dlouhá mostovka, se tyčí do výšky 160 metrů. Čtyři mohutné sloupy, které ji nesou, vyčnívají 25 – 45 metrů nad hladinu moře. Vzdálenost mezi nimi je půl kilometru.

Úctyhodné rozměry mostu Rio-Antirio nejsou však tím jediným, co z něj dělá opravdový zázrak moderního stavitelství.

Plány překlenout mořský průliv mezi severním Peloponésem a řeckou pevninou spatřily světlo světa už na sklonku 19. století. Jako první navrhl v r. 1880 stavbu mostu řecký premiér Charilaos Trikoupis. Právě po něm je dnešní most oficiálně pojmenován. Ale Charilaos Trikoupis Bridge mu nikdo neříká. Pro všechny je mostem Rio-Antirio, protože právě tahle dvě místa spojuje.

V 19. století byla stavba tak obrovského mostu nad finanční možnosti řeckého státu. A ještě dlouho byla považována za neproveditelnou. Nakonec se stavby chopili spolu s Řeky Francouzi. Poprvé se lžíce bagrů zaryly do mořského dna v r. 1998. Stavba pylonů začala o dva roky později. Požadavkem Řecka bylo dokončit most do r. 2004, kdy se v Athénách konaly letní olympijské hry. Nemožné se stalo skutečností a most Rio-Antirio byl týden před zahájením olympijských her v srpnu 2004 slavnostně otevřen.

Na stavbu železobetonového kolosu bylo použito 250 tisíc metrů krychlových betonu, 14 tisíc tun oceli a 4.500 tun kabelových vzpěr. Náklady se vyšplhaly na 630 milionů euro. Podle jiných zdrojů dokonce na 839 milionů.

Stavitelé rekordního mostu se museli vypořádat nejen s jeho gigantickými rozměry, ale i s velmi specifickými geologickými podmínkami.

Most se klene nad nejužším místem Korintského zálivu. Dochází zde k pohybu tektonických desek. Peloponés a řecká pevnina, se od sebe vzdalují rychlostí 1,5 centimetru za rok. Moře je hluboké 65 metrů a jeho dno tvoří nestabilní sedimenty. Aby toho nebylo málo, díky častým otřesům v úzkém průlivu reálně hrozí tsunami.

V zimě v úžině řádí mořské bouře. Vichr o rychlosti až 110 kilometrů za hodinu neutichá ani za jasného letního dne. Když se nad vším zamyslíme, jen těžko bychom hledali méně příhodné místo pro stavbu mostu než zde. Avšak stavitelé mostu Rio-Antirio si se vším dokázali poradit.

Most má unikátní "pružnou" konstrukci, která zajišťuje, že dokáže vydržet zemětřesení o síle 7,5 stupně Richterovy škály, více než stokilometrové nárazy větru i rozbouřeného moře. Nemluvě o tom, že je nejen majestátní, ale i krásný. Elegantní stavba byla několikrát zmíněna v dokumentárních filmech představujících extrémní "nerealizovatelné" projekty.

Budete-li mít někdy cestu na sever Peloponésu, určitě si u mostu Rio-Antirio udělejte aspoň krátkou zastávku. Nejlepší výhled na most je od benátských pevností na obou březích průlivu. Při pohledu na majestátního giganta z žabí perspektivy si uvědomíme, jak nepatrní jsme proti obrovi, kterého stvořil člověk.

Chceme-li přes most přejet, počítejme, že cena za jeden přejezd není zrovna lidová. Na druhou stranu se aspoň na chvíli staneme součástí tohoto stavitelského zázraku.


Užitečné informace:
Země: Řecko
Měna: Euro
Poloha: most spojuje města Rio na Peloponésu (GPS 38.3095261N, 21.7797864E) a Antirio na jihu pevninského Řecka (GPS 38.3339106N, 21.7655142E)
Doprava: autem z Athén směr Korint po dálnici A8, z Korintu po dálnici A5 směr Patras, parkování zdarma na obou březích pod mostem (u benátských pevností)
Poplatky za přejezd mostu: motorka 2,50 €, osobní automobil 15,40 €, elektromobil 10,40 €; aktuální ceny najdete na https://www.gefyra.gr/en/prices/Times-Diodion/

Autor: Eva