Půjčení loďky v Řecku aneb jiný rozměr dovolené

14.03.2018

Lodní příď rozráží modré vlny. Kolem stříká bílá pěna. Zakotvíte na zapomenuté pláži s bílým pískem a tyrkysovým mořem. Malé vlnky líně pleskají o bok člunu a vy víte, že starosti všedního dne jsou nekonečně daleko. Můžete se koupat, přejíždět s loďkou z jedné kouzelné zátoky do druhé, anebo jen tak ležet na přídi a koukat do vysokého řeckého nebe. Co víc si přát?

Půjčení motorového člunu dá vaší dovolené zcela jiný rozměr plný svobody, volnosti a hlavně možnosti navštívit překrásné pláže, které jsou přístupné jen z moře. Výlet malou loďkou je nádherným zážitkem, a při dodržení jednoduchých pravidel i vcelku bezpečnou kratochvílí. Naopak jakékoli "blbnutí" či frajeřiny nejsou na místě. Přece jen, voda není naším živlem a zacházení s lodí má své zákonitosti.

Dnes si povíme, jak je to s půjčováním lodí v Řecku. Vynecháme šlapadla, nafukovací čluny, kajaky, skútry či luxusní jachty a zaměříme se na malé motorové loďky.

Nabídka je - jako vždy - velmi pestrá. Od malých lodiček, které dýchavičně uvezou sotva tři osoby, až po čluny, s nimiž se to dá parádně rozjet. Pro půjčení člunu s motorem o výkonu pár koňských sil není žádné speciální oprávnění nutné.

Ceny se pohybují podle velikosti loďky od 30 € do 90 € na den plus úhrada za spotřebované palivo. Za benzín vám naúčtují zpravidla stejnou cenu (možná lehce navýšenou) jako na běžné čerpací stanici. Půjčovné za loďku se hradí předem, palivo při návratu.

Při půjčení loďky po vás budou vyžadovat předložení průkazu totožnosti, sepíší s vámi smlouvu. Její součástí je telefonní číslo pro případ nouze, z čehož vyplývá, nezapomeňte si vzít s sebou nabitý mobil. Pak následuje krátká instruktáž. Pokud jste loď nikdy neřídili, příliš moudří z výkladu v "řecké angličtině" nebudete. Jediné, co vám ukážou, jak nastartovat a zhasnout závěsný motor, kde je kotva a záchranné vesty, případně vás upozorní, kterým místům se určitě vyhnout. Někdy vám ještě hodí na palubu kanystr s rezervním palivem a můžete vyrazit.

Půjčujete-li si loďku na celý den, vezměte si s sebou dostatek jídla a hlavně pití. Přibalte si také opalovací krém s hodně vysokým faktorem, neboť na otevřeném moři je slunce velmi ostré a na divokých opuštěných plážích nejsou slunečníky.

Z vlastní zkušenosti doporučuji při převzetí lodi ověřit, jak dlouhé je uvazovací lano. Budete jej nutně potřebovat při kotvení v blízkosti břehu. Příliš krátké lano by vám později přivodilo mnoho perných okamžiků. Nezapomeňte se také podívat, zda je člun vybaven žebříčkem (schůdky). Věřte, že z lodi do vody se dostanete velmi snadno. Ovšem vrátit se přes vysoké boky do člunu bez schůdků je i pro jedince netrpící nadváhou takřka neřešitelný problém. Jistě, jde to přes motor - ale jednak nesmí běžet, a jednak jde o ryze artistický výkon.

Příjemným komfortem je stříška. Loďka s ní sice připomíná čínskou džunku a elegance jde stranou, ale máte-li strávit na otevřeném moři celý den, pak stín rozhodně oceníte.

Vřele doporučuji půjčení člunu vybaveného klasickým volantem, než loďku řízenou kormidlem (pákou) spojenou na zádi s motorem. Volantem jsou sice opatřeny čluny se silnějším motorem (a tedy za dražší půjčovné a s vyšší spotřebou), ale takovou loď řídíte podobně jako auto a při manévrování u břehu vám odpadne spousta starostí. Zároveň je mnohem příjemnější startovat člun tlačítkem než zoufale trhat za startovací lanko přímo na motoru.

Důležitou, a pro mnohé možná kuriózní informací je fakt, že loď nemá brzdu. Potřebujete-li rychle zastavit, pak nezbývá, než zařadit zpětný chod neboli reverz.

Při plavbě po otevřeném moři platí, že přednost má "ten větší". Věřte, že rozjetý parník vás vůbec nemusí vidět a stovky či tisíce tun vážící loď nikdo na místě ani nezastaví, ani neotočí. Opatrnost a zdravý respekt jsou proto na místě. Také s člunem nikdy nejezděte do plavebních koridorů vyznačených bójemi. Na místa, kam je vjezd výletním loďkám zakázán, by vás měli upozornit v půjčovně. Na druhou stranu je až s podivem, jak benevolentní v tomto směru Řekové jsou. Například v Nidri na Lefkadě se malé loďky doslova motají mezi výletními parníky a nikdo si s tím hlavu neláme. Nakonec, ono to nějak dopadne.

Nepříjemně potrápit umí jak při kotvení, tak při samotné plavbě i sebemenší vlnky. Není-li zrovna hladina jako rybník, dobře zvažte, zda se do lodního dobrodružství vůbec pustíte. Na vlny se vždy najíždí přídí, nikoli bokem. Jednak si ušetříte nepříjemně rozhoupaný žaludek, jednak eliminujete na minimum riziko nechtěné koupele.

Samostatnou kapitolou je kotvení. Často je až úsměvné sledovat, jak se nešťastné posádky lopotí se zakotvením lodi. Ale věřte, každému se to nakonec podaří a k žádným lodním katastrofám nedochází. Je vcelku pochopitelné, že pro kotvení, stejně jako pro parkování auta, platí, že vše je třeba provádět ve velmi nízké rychlosti.

Kotvu hodíte do vody a pomalou rychlostí vláčíte tak dlouho, dokud lano pevně nedrží. Čas od času je třeba zkontrolovat, zda se kotva neuvolnila. Stačí vzít trochu silněji za lano a hned víte, na čem jste. V blízkosti břehu je třeba dávat pozor na mělčiny a kameny. Špatně zakotvené loďce hrozí poškození. Ideální je zakotvit dále od břehu. Při kotvení přímo na pláži je třeba nejen spustit kotvu, ale ještě loď uvázat lanem za "pevný bod" na břehu. Čím delší lano máte, tím lépe. Správně zakotvená loď by se neměla otáčet a i v silnějších vlnách by měla "držet na místě".

Po zakotvení nezapomeňte vypnout motor. Kotvíte-li na mělčině, pak vyklopte motor nad vodu, aby houpáním lodi nedošlo poškození šroubu s lopatkami, neboť sahá pod kýl lodi. Na písečných plážích je možné loďku opatrně vytáhnout až na břeh, ale osobně tento způsob kvůli možnému poškození trupu nedoporučuji. Není ani bezpečné zajíždět do mořských jeskyní, jakkoli to může být lákavé.

Nakonec ještě jedna dobrá rada: nezapomeňte během plavby kontrolovat stav paliva. Čím dále se vydáte, nebo čím vyšší rychlost si dopřejete, tím větší bude mít motor spotřebu. Plná nádrž, příp. kanystr navíc, vám při "normálním" provozu na celý den bohatě stačí (kanystr nejspíš ani nevyužijete). Chcete-li však více skotačit, je dobré na ukazatel občas mrknout. Loďky sice bývají vybaveny jedním či dvěma pádly, ovšem dostat se na ruční pohon s těžkým člunem zpátky do přístavu je pro netrénované jedince takřka nemožné. A dotažení do půjčovny by se zase mohlo nepříjemně prodražit.

Člun vám půjčí v Řecku na mnoha místech. Členité řecké pobřeží a malé ostrůvky jsou zárukou krásných scenérií. V tomto směru jsou jednou z nejlepších lokalit Iónské ostrovy - Korfu,  Zakynthos  a samozřejmě Lefkada. Moře je zde klidné a pobřeží skrývá nejedno příjemné překvapení. Navštívíte překrásné "ztracené" pláže a kouzelné zátoky s neuvěřitelně tyrkysovou vodou. Objevíte tajemné mořské jeskyně ukryté ve stěnách bílých útesů. Den na loďce uběhne opravdu rychle a přinese vám spoustu krásných a nezapomenutelných zážitků.

Autor: Eva